Nature's Power

Wat zijn beperkende geloofsovertuigingen en hoe overwin je ze?

Limiting Beliefs

Heb jij je weleens afgevraagd waarom de Wet van Aantrekking, en met name het manifesteren van de dingen die je graag wilt hebben nog niet lukt? Waarschijnlijk is de reden hiervan omdat je het simpelweg

nog niet “gelooft” dat je het kunt krijgen.

Éen van de redenen (al dan niet de belangrijkste) die je ervan weerhouden hetgeen te manifesteren wat je graag wilt, zijn de beperkende geloofsovertuigingen die je nog hebt op bepaalde gebieden van je leven.

In deze Blog ((Bron: Podcasts Abraham Hicks over Limiting Beliefs) leg ik uit wat beperkende geloofsovertuigingen zijn, hoe ze ontstaan en hoe je ze kan transformeren/ overwinnen.

Benjamin Franklin zei ooit: “Je kunt alles doen waar je je zinnen op zet.” en leefde ook zeker volgens deze stelregel. Zo was hij o.a 1 van de grondleggers van de VS, een politicus, een musicus en uitvinder. Ondanks het feit dat hij 200+ jaar geleden leefde, gebruiken we dit citaat nog steeds als een bron van aanmoediging en positief denken. Of het nu tijdens het opgroeien is, op school bij geschiedenis, tijdens onze carrières of bij het opvoeden van onze eigen kinderen

Wat echter interessant is, is dat we niet altijd ingaan op het feit dat het tegenovergestelde net zo waar is: je kunt niets doen waar je je zinnen niet op hebt gezet. Dit komt omdat de realiteit waar we in geloven ongelooflijk krachtig is en bepaalt hoe we ons voelen en hoe we de wereld zien. Helaas kunnen onze overtuigingen ons ook enorm beperken…niet alleen in ons denken, maar ook in ons handelen en uiteindelijk in ons leven. En dit is waar beperkende overtuigingen .

Wat zijn beperkende overtuigingen?

In feite zijn beperkende geloofsovertuigingen gedachten, overtuigingen of meningen waarvan we geloven dat het absolute waarheden zijn die ons op de éen of andere manier tegenhouden. Als gevolg hiervan voorkomen ze dat we groeien, onze doelen bereiken, risico’s of nieuwe kansen nemen of de mensen worden die we willen zijn. Ze houden ons vast in een hamsterwiel van oude gedachten en patronen.

Deze overtuigingen kunnen gaan over jezelf (“Ik ben geen artistiek persoon”), de wereld (“Ik kan niet van carrière veranderen omdat mensen me zullen veroordelen”), of het leven in het algemeen en hoe het werkt (“Ik moet confrontatie ten koste van alles vermijden”). In feite is het woord “zou moeten” / moet” al een belangrijke trigger wanneer we proberen beperkende overtuigingen te identificeren. Maar uiteindelijk is het resultaat over het algemeen hetzelfde: we worden in hetzelfde hokje gehouden dat onze geest onbewust heeft opgebouwd.

Waar komen onze beperkende overtuigingen vandaan?

Zoals te verwachten, worden de meeste beperkende overtuigingen ontwikkeld in onze jeugd terwijl we vormgeven aan wie we zijn en hoe we de wereld om ons heen zien. Hieruit volgt dus dat de specifieke oorsprong van beperkende overtuigingen echt van persoon tot persoon kan verschillen. Over het algemeen komen beperkende overtuigingen echter meestal voort uit bronnen, waaronder:

1. Hoe je bent opgevoed en welke overtuigingen je familie je heeft bijgebracht en hoe je die overtuigingen hebt geïnterpreteerd. Dit kan een breed scala aan onderwerpen omvatten, over relaties & liefde, geld (bv om rijk te worden moet je een goede opleiding hebben en hard werken), over hoe je familie de wereld in het algemeen ziet, hoe je je moet gedragen in sociale omgevingen en waarom je naar school moet. enz

2. Je opleiding door niet alleen je leraren en professoren, maar ook door je familie, vrienden en leeftijdsgenoten. Terwijl je opgroeit, leer en absorbeer je voortdurend nieuwe informatie, ideeën en meningen over jezelf als persoon en hoe dingen werken en dit kan je eigen opvattingen vormen over wat je wel en niet kunt doen.

3. Je levenservaringen, vooral die negatief eindigen, en de conclusies die je daaruit trekt. Deze ervaringen kunnen beperkende overtuigingen creëren als verdedigingsmechanismen om negatieve gevoelens in de toekomst te voorkomen.

Business mindset coach Nina Cooke vatte het mooi samen in Quote 500: “Veel beperkende overtuigingen worden gecreëerd in onze kindertijd. ze worden onderdeel van onze identiteit… Ten onrechte denken we dat deze verhalen ons waar zijn en ons veilig houden en beschermen tegen afwijzing en vernedering. De realiteit is dat het gewoon verhalen zijn die we in ons hoofd verzinnen door verzonnen betekenissen aan gebeurtenissen te koppelen. En ze kosten ons ons hele leven veel geld.”

Voorbeelden van beperkende overtuigingen

Dus wat zijn enkele voorbeelden van gemeenschappelijke beperkende overtuigingen? Over het algemeen volgen beperkende overtuigingen meestal een kader van “Ik ben niet …” of “Ik kan niet…” of “Ik niet…” of met de achterliggende gedachte “Zo zit de wereld in elkaar…” Zoals je je kunt voorstellen, kunnen de mogelijkheden als het gaat om beperkende overtuigingen ironisch genoeg onbegrensd zijn.

Zoals eerder vermeld, kunnen beperkende een breed scala aan onderwerpen omvatten. Je kunt beperkende overtuigingen hebben over jezelf en je mogelijkheden of omstandigheden, over wat andere mensen zullen denken of doen op basis van je acties of wat sociaal aanvaardbaar is, of over het leven in het algemeen en hoe dingen werken. Enkele voorbeelden die je misschien hebt gehoord of zelfs van jezelf hebt gedacht of denkt te zijn:

  • “Ik ben het niet waard om bemind te worden.”
  • “Ik ben niet slim/mooi/getalenteerd genoeg.”
  • “Ik zou nooit mijn eigen zaak kunnen openen.”
  • “Ik heb niet genoeg tijd/ervaring/middelen om mijn passie na te streven.”
  • “Ik moet koste wat het kost falen vermijden.”
  • “Ik mag/ kan geen risico’s nemen”
  • “Ik mag niet egoistisch zijn en voor mezelf kiezen”
  • “Ik mag nooit aan autoriteit twijfelen.”
  • “Ik ben te oud om om van beroep te wissel”
  • “Niemand zal met me willen daten omdat ik gescheiden ben.”
  • “Het is te laat om een gezondere levensstijl aan te nemen.”
  • “Alle romantische relaties eindigen in liefdesverdriet.”
  • “Om mijn droomhuis te krijgen moet ik hard werken en veel geld verdienen”

Beperkende overtuigingen overwinnen, stap voor stap

Hoewel beperkende overtuigingen moeilijk te onderscheiden kunnen zijn omdat ze zo ingebakken zijn in onze denkwijze en hoe we ons dagelijks leven benaderen, is het goede nieuws dat het zeker mogelijk is om ze te overwinnen. Zoals veel dingen kost dit echter tijd en het is belangrijk om het proces te respecteren en geduldig te zijn. Het is dus niet iets eenmaligs wat je doet maar het vergt doorzettingsvermogen en mentaliteit verandering en bij voorkeur er kort dagelijks de tijd voor nemen.

Over het algemeen is de sleutel tot het overwinnen van beperkende overtuigingen reflectie, zelfbewustzijn en herkadering. Je moet niet alleen je beperkende overtuigingen identificeren en er verantwoordelijkheid voor nemen, maar ze ook loslaten en ze herkaderen om vooruit te komen. Hieronder vindt je een stapsgewijs proces over hoe je dat kunt doen. Het is echter belangrijk op te merken dat het overwinnen van beperkende overtuigingen nauwelijks een one-size-fits-all methodologie heeft. Voor sommige mensen zal dit proces goed werken; Voor anderen kunnen alternatieven zoals coaching, energetisch werk, mindfulness, meditatie of andere vormen van zelfbewustzijn en persoonlijke groei het beste werken. Uiteindelijk weet alleen jij wat voor jou het beste werkt!

1. Kies een onderwerp dat je wilt behandelen

Vanwege het brede scala aan onderwerpen die beperkende overtuigingen met zich mee kunnen brengen, begin je met het kiezen van een onderwerp dat je wilt aanpakken. Denk bijvoorbeeld na over je carrière en welke ideeën je hebt die je ervan kunnen weerhouden je doelen te bereiken. Andere onderwerpen kunnen je liefdesleven, vriendschappen, familierelaties, financiën, gezondheid, hobby’s of algemene gedachten over het leven en de wereld zijn.

Misschien voel je je van binnen een zelfverzekerde zakenvrouw en heb je de droom een eigen bedrijf te starten, maar als het tijd is om aan de buitenkant in die identiteit te leven, worstel je om het “”Imposter”syndroom te overwinnen’. Als dit vertrouwd aanvoelt, wees gerust – je bent niet de enige. Het goede nieuws is dat je hier aan voorbij kunt gaan – blijf lezen voor hoe je dit moet doen.

2. Schrijf je beperkende overtuigingen over dat onderwerp op

Zodra je je onderwerp hebt gekozen, schrijf je alle relevante beperkende overtuigingen op die eronder vallen en waar je je elke dag sterk bij voelt of die je beïnvloeden. Wat heeft je tegengehouden in dit deel van je leven? Wat heb je in deze categorie in het verleden als excuus gebruikt? In welke patronen heb je gemerkt waar je vaak in valt? Neem de tijd om je gedrag in het verleden te evalueren wanneer je negatief hebt gehandeld en waar dat vandaan kan zijn gekomen, evenals terugkerende uitdagingen waarmee je bent geconfronteerd en waarom dat zou kunnen zijn.

3. Overweeg hoe je beperkende overtuigingen je hebben beschermd

Vraag jezelf in dezelfde geest af hoe een overtuiging je tot nu toe in je leven heeft beschermd of gediend. Mark Manson, auteur van “The Subtle Art of Not Giving A F*ck”, zegt : “We stellen ons graag voor dat we het slachtoffer zijn van onze eigen beperkende overtuigingen, maar de waarheid is dat we deze overtuigingen aannemen omdat ze ons op de een of andere manier dienen … Over het algemeen houden we vast aan beperkende overtuigingen om dezelfde redenen – om onszelf te beschermen tegen strijd en falen. Ook houden we vaak vast aan beperkende overtuigingen omdat ze ons een speciaal gevoel geven, zelfingenomen of dat we speciale aandacht verdienen … Overtuigingen blijven alleen hangen als ze ons op de een of andere manier dienen, zoek uit hoe je geloof je dient en vraag jezelf af of het echt de moeite waard is of niet. “

Er zijn momenten waarop we vasthouden aan onze beperkende overtuigingen omdat het veilig voelt, terwijl buiten onze comfortzone komen betekent dat we oog in oog komen te staan met het enge en onbekende. Persoonlijke groei is niet mogelijk zonder dat je buiten je comfortzone gaat. Wees eerlijk tegen jezelf: hoe dienen je beperkende overtuigingen je?

4. Verwerp je beperkende overtuigingen, herformuleer ze en test de alternatieven uit

Als je eenmaal hebt nagedacht over de context en redenering achter een beperkende overtuiging, vraag jezelf dan af: “Wat als ik het mis heb? Wat als het niet waar is?” Denk na over wat dat zou betekenen en hoe jullie wereld eruit zou zien. Onthoud wat beperkende overtuigingen in de kern zijn – het zijn slechts gedachten of verhalen die je jezelf hebt verteld. Dat maakt ze niet per se waar.

Denk dan na over enkele alternatieven voor je beperkende overtuiging en herformuleer het in een bekrachtigend idee. Bijvoorbeeld, in plaats van te denken “Het is te laat om een gezondere levensstijl aan te nemen”, verander het in “Ik heb geen gezonde levensstijl geleefd, maar ik ben bereid om nu te beginnen.”

De andere helft van de medaille bij het terugnemen van je macht is echter bereid zijn om die opnieuw geformuleerde overtuigingen in de echte wereld te testen. Je zult niet in staat zijn om je beperkende overtuigingen te overwinnen als je geen echt tegenstrijdig bewijs ervan terug ziet in je gedrag … Terwijl jij degene bent die je beperkende overtuigingen creëert, is het jouw gedrag dat ze stolt. Het is ook jouw gedrag die ze helpen ze te ontkrachten.”

Hoe nieuwe overtuigingen te creëren en te oefenen: affirmaties

Naast het testen van alternatieve ideeën, kun je ook nieuwe overtuigingen creëren en oefenen, met name door positieve affirmaties. Door op een positieve manier over jezelf te praten en ze in de loop van de tijd te herhalen, zul je ze steeds meer gaan geloven.

Bovendien is het mooie van affirmaties dat ze kunnen correleren met een beperkende overtuiging. Als je bijvoorbeeld twijfelt aan je vermogen om geliefd te zijn, kun je opschrijven of hardop zeggen: “Ik ben waardevol en beminnelijk.”

Vergeet niet dat affirmaties gaan over het vieren van je successen en sterke punten en jezelf eraan herinneren waartoe je in staat bent. Want uiteindelijk kun je echt alles doen waar je je zinnen op zet.